Reference
Kontakt
Facebook
Youtube
Hledat:
košík
E-shop
Reference
Naše tipy
Pro pedagogy
Zkušenosti rodičů
Z pohledu psychologa
Recenze her
Aktuality
Ke stažení
O nás
Domů
Naše tipy
Pro pedagogy
Syndrom školního neúspěchu
Pro pedagogy
Když očekávání svazuje
Když se mladší učí od starších a naopak
Proč potřebujeme sebevědomé děti
Posílení přátelství a pozitivních vztahů ve třídě
Jak lépe vycházet s problémovými žáky
Hádky a spory mezi dětmi
Jak využít energii začátků
Proč se malé děti rády učí
Učitel neúspěch
Učení s námi stále baví
Neslušné a hrubé vyjadřování
Šedé myšky
Metoda SOLE
Angažované učení
Proč si vážím učitelů a učitelek
Jak reagovat na opakované porušování dohodnutých pravidel
Pravidla a jejich porušování
Syndrom školního neúspěchu
Potřeby školní třídy
Co dokáže vyčerpání
Zkušenosti rodičů
Problémové období
Óda na pískoviště
Jak dítěti pomoci v nerovném souboji
Online hrou?
Jak doma zabavit děti?
Odborníci
Rodičovství mimo proud
Proč nevychovávat poslušné děti
Vánoční dárky
Tipy na zábavné vánoční dárky
Batolecí boj s pitím
Jiný úhel pohledu
Energie čtyřletých malých mužů
Jak je důležité mít plán
O nutnosti zastavení
Z toho vyroste...
Narození mladšího sourozence
Radost z chůze
Příprava do školy se třemi mladšími sourozenci v zádech
Zvládání výbuchů vzteku u rodičů
Mazlíčci
Kouzlo imaginace
Kouzlo a úskalí pohádek
Zázrak jménem hovínko
Z pohledu psychologa
Odvaha vykročit z komfortní zóny
Dá se předejít sexuálnímu zneužití dítěte?
Záchvaty vzteku
Dobrý zvyk
Rozvoj fantazie
Jak s předsevzetími začít...a pokračovat
Radost z učení
Uklidnění rozzlobených dětí
Kouzelné brýle
Přítel strach
Plaché děti
Vizualizace u dětí
Bezmocnost a zlost
Experiment v Dillí
Tři typy zlosti
Co, kdy a jak ve vzdělávání
Jak předcházet záchvatům zlosti u dětí
V kavárně s dětmi?
Stanovování hranic
„Náš život je tím, čím ho učiní naše myšlenky“
Trpělivost nepřináší růže, ale spokojenost
O co jde dětem, které se chovají problémově
Pauza pro nápady
Co může předškolákům ulehčit navazování vztahů
Škola hrou
Pygmalion efekt
Zasahovat, nebo nezasahovat do dětských konfliktů?
Trauma u dětí - 3.část
Trauma u dětí - 2.část
Trauma u dětí - 1.část
Jak dítě připravit na lékařský zákrok
Děti a zodpovědnost
Plyšoví a jiní kamarádi
Jak nezastavovat dětské emoce
Dětské emoce jako základní pilíř sebevědomí
Technika SALVE Naomi Aldortové - 2. část
Technika SALVE Naomi Aldortové - 1. část
Konverzace po dětsku
Vítáme Tě, školáčku
Recenze her
Recenze hry Perspecto
Videorecenze hry Rondo Vario
Recenze hry Čarodějná kuchyně
Recenze hry Bonbóny
Recenze hry Ó, MacDonald, ten si žil
Recenze hry Bláznivý šéfkuchař
Recenze hry Nákupní seznam
Aktuality
PF 2022
Soutěž pro MŠ a ZŠ - UKONČENO
VÁŠ ZÁBAVNÝ TÝM
PF 2020
Poděkování
PF 2019
Konference OMEP: Pozvánka na sympósium
70. mezinárodní konference OMEP
Veletrh hraček Norimberk
PF 2018
Veletrh FOR TOYS Praha 2017
Edukativní hračky ve Zlíně
Ondřej Hník nejen o "svých" hrách
Veletrh FOR TOYS Praha 6.-9.10.2016
Syndrom školního neúspěchu
31/05/2017 /
Pro pedagogy
Patnáctiletá Hanka byla na cestě od kamarádky napadena neznámým mužem, který se pokusil ji znásilnit. Byl naštěstí vyrušen kolemjdoucím pejskařem, vyděsil se a utekl. Hanka od doby napadení trpí návaly úzkosti a depresivními stavy, vynechává školní docházku a výrazně se jí zhoršil prospěch.
Hančin spolužák Lukáš také vynechává školní docházku a jeho prospěch je nevalný. Učitelům se s ním těžce pracuje, když už je ve škole, je apatický a nekomunikuje. Ročník za ročníkem prochází „s odřenýma ušima“, žádná písemka se mu nevydařila, pravidelně přichází nepřipravený.
Rok se s rokem sešel a oba dva spolužáky čeká maturita- žádný z nich na tom není nijak slavně. Co myslíte, který z nich má větší šanci u maturity uspět?
Pokud tipujete Hanku, hádáte správně. Má naše sympatie, je to přece jen dívka poznamenaná těžkým traumatem a při dlouhodobé psychoterapeutické péči se může se svým otřesným zážitkem vyrovnat tak, aby ji nezabrzdil v životní dráze.
Lukáš je na tom hůř- práce s ním je od samého počátku obtížná, nikdo mu nerozumí a učitelé ho proto nemají moc rádi.
„Chci mu dát šanci, vyvolávám ho pravidelně, abych mu dal možnost zlepšit si známku, ale on se nikdy nechytne. Když už mě štve, že ho nemůžu donutit něco dělat, ptám se ho, co by v životě chtěl dělat a on krčí rameny“, svěřuje se Lukášova třídní učitelka.
A tady je právě zakopán pes. Lukáš pravidelně, od samého počátku docházky na střední školu, zažívá neúspěch za neúspěchem. Každý den, každou písemku, každé zkoušení, každý domácí úkol, nad kterým se donutil sedět a který se změnil v změť nesrozumitelných příkazů... to vše ho strhává hlouběji a hlouběji do stavu, který G. Weil v devadesátých letech 20. století nazval „syndromem školního neúspěchu“.
Jedná se o duševní stav, který je výsledkem opakujícího se neúspěchu ve škole, jak název sám napovídá. Žák, který se v tomto stavu nachází, je vlastně dlouhodobě a opakovaně vystavován situaci, v níž se sobě i ostatním jeví jako hloupý a neschopný. Hančin otřesný zážitek byl přes svou hrůzu ojedinělý a Hanka je zdravou, sebevědomou osobností, který se s traumatem při správné péči dokáže vyrovnat. Lukáš je zasažen mnohem hlouběji- opakující se zážitek neúspěchu nahlodal jeho nejniternější osobnostní strukturu a on plně přijal mínění, které o něm mají učitelé. Když se ho zoufalá učitelka zeptá, co by chtěl dělat, neví. Nemá ambice nebo plány, přežívá každý den ve škole jen proto, aby ji mohl zase opustit.
Co jako učitelé můžete pro takového studenta udělat? Dát mu okusit úspěch, jakkoli malý, dát mu možnost projevit jeho silné stránky, povzbudit ho při sebemenším pokroku. Nemusí se to týkat probíraného učiva, v tomto případě je důležitější vykřesat jiskřičku úspěchu, která by zažehla oheň motivace.