Reference
Kontakt
Facebook
Youtube
Hledat:
košík
E-shop
Reference
Naše tipy
Pro pedagogy
Zkušenosti rodičů
Z pohledu psychologa
Recenze her
Aktuality
Ke stažení
O nás
Domů
Naše tipy
Z pohledu psychologa
Pygmalion efekt
Pro pedagogy
Jak využít energii začátků
Když očekávání svazuje
Když se mladší učí od starších a naopak
Proč potřebujeme sebevědomé děti
Posílení přátelství a pozitivních vztahů ve třídě
Jak lépe vycházet s problémovými žáky
Hádky a spory mezi dětmi
Proč se malé děti rády učí
Učitel neúspěch
Učení s námi stále baví
Neslušné a hrubé vyjadřování
Šedé myšky
Metoda SOLE
Angažované učení
Proč si vážím učitelů a učitelek
Jak reagovat na opakované porušování dohodnutých pravidel
Pravidla a jejich porušování
Syndrom školního neúspěchu
Potřeby školní třídy
Co dokáže vyčerpání
Zkušenosti rodičů
Problémové období
Óda na pískoviště
Jak dítěti pomoci v nerovném souboji
Online hrou?
Jak doma zabavit děti?
Odborníci
Rodičovství mimo proud
Proč nevychovávat poslušné děti
Vánoční dárky
Tipy na zábavné vánoční dárky
Batolecí boj s pitím
Jiný úhel pohledu
Energie čtyřletých malých mužů
Jak je důležité mít plán
O nutnosti zastavení
Z toho vyroste...
Narození mladšího sourozence
Radost z chůze
Příprava do školy se třemi mladšími sourozenci v zádech
Zvládání výbuchů vzteku u rodičů
Mazlíčci
Kouzlo imaginace
Kouzlo a úskalí pohádek
Zázrak jménem hovínko
Z pohledu psychologa
Odvaha vykročit z komfortní zóny
Dá se předejít sexuálnímu zneužití dítěte?
Záchvaty vzteku
Dobrý zvyk
Rozvoj fantazie
Jak s předsevzetími začít...a pokračovat
Radost z učení
Uklidnění rozzlobených dětí
Kouzelné brýle
Přítel strach
Plaché děti
Vizualizace u dětí
Bezmocnost a zlost
Experiment v Dillí
Tři typy zlosti
Co, kdy a jak ve vzdělávání
Jak předcházet záchvatům zlosti u dětí
V kavárně s dětmi?
Stanovování hranic
„Náš život je tím, čím ho učiní naše myšlenky“
Trpělivost nepřináší růže, ale spokojenost
O co jde dětem, které se chovají problémově
Pauza pro nápady
Co může předškolákům ulehčit navazování vztahů
Škola hrou
Pygmalion efekt
Zasahovat, nebo nezasahovat do dětských konfliktů?
Trauma u dětí - 3.část
Trauma u dětí - 2.část
Trauma u dětí - 1.část
Jak dítě připravit na lékařský zákrok
Děti a zodpovědnost
Plyšoví a jiní kamarádi
Jak nezastavovat dětské emoce
Dětské emoce jako základní pilíř sebevědomí
Technika SALVE Naomi Aldortové - 2. část
Technika SALVE Naomi Aldortové - 1. část
Konverzace po dětsku
Vítáme Tě, školáčku
Recenze her
Recenze hry Perspecto
Videorecenze hry Rondo Vario
Recenze hry Čarodějná kuchyně
Recenze hry Bonbóny
Recenze hry Ó, MacDonald, ten si žil
Recenze hry Bláznivý šéfkuchař
Recenze hry Nákupní seznam
Aktuality
PF 2022
Soutěž pro MŠ a ZŠ - UKONČENO
VÁŠ ZÁBAVNÝ TÝM
PF 2020
Poděkování
PF 2019
Konference OMEP: Pozvánka na sympósium
70. mezinárodní konference OMEP
Veletrh hraček Norimberk
PF 2018
Veletrh FOR TOYS Praha 2017
Edukativní hračky ve Zlíně
Ondřej Hník nejen o "svých" hrách
Veletrh FOR TOYS Praha 6.-9.10.2016
Pygmalion efekt
11/05/2017 /
Z pohledu psychologa
V přítmí laboratoře postával hlouček studentů psychologa R.A.Rosenthala. Se zaujetím koukali na skupinku myší zmateně pobíhající bludištěm.
„Tato skupinka myší byla vybrána kvůli svému nadprůměrně vyvinutému orientačnímu smyslu a cílem vaší práce je tyto nadané jedince naučit, aby bludištěm proběhly v co nejrychlejším čase. Máte na to týden. Nu, směle do toho!“
Zatímco se studenti skláněli nad svými svěřenci a diskutovali o strategii, přeběhl vědec do jiné místnosti, kde stál hlouček stejně nejistých studentů jako v té první.
„Vaším úkolem“, řekl Rosenthal, když si je všechny přeměřil svým ostrým pohledem, „je naučit tyto průměrné myší jedince co nejrychleji proběhnout bludištěm. Máte na to týden. Hodně štěstí.“
Po týdnu se obě skupiny studentů i myší sešly. Myši v bludišti, kde jim byl měřen čas, během kterého bludiště pokořily, studenti kolem bludiště, aby povzbuzovali své svěřence.
Skupina myší označená jako nadprůměrně schopná se orientovat v prostoru proběhla bludištěm mnohem rychleji než skupina druhá. Nic zvláštního, až na to, že ve skutečnosti se obě skupiny myší nelišily. Pokusné myši udělal R.A. Rosenthal ze svých studentů a potvrdil si tak, že ti, od kterých očekáváme velké výkony, takové výkony skutečné podají.
Aby svou hypotézu potvrdil, zopakoval pokus s učiteli a dětmi ve škole- žáci označení jako „nadanější“, dosáhli na konci školního roku ve srovnání s ostatními většího pokroku.
Poučení, které z tohoto pokusu ze sedmdesátých let vyplývá, je nasnadě- pokud jako učitel budu od svého žáka očekávat hvězdné výkony, pravděpodobně jich dosáhne.
A stejně tak, pokud budu od jiného očekávat „propadáky“, splní se můj předpoklad taktéž.
Posudek, který si učitel o dítěti vytvoří, tudíž ovlivňuje výkon dítěte ve škole.
Učitelé by tedy měli být na pozoru, jaké „nálepky“ svým žákům přisuzují. Pokud například probíhá předání třídy jednoho učitele druhému, je lepší, když předchozí učitel tomu budoucímu nesděluje poznatky o žácích ve třídě a nechá ho, ať si udělá obrázek sám.
Učitel, který se třídou spolupracuje delší dobu, by si zase mohl udělat v duchu „inventuru“ svých očekávání ohledně jednotlivých žáků a zkoušet se svými očekáváními experimentovat v Rosenthalově duchu- co když je ten beznadějný propadlík jen nedostatečně rozvinutým talentem na matematiku?