Reference
Kontakt
Facebook
Youtube
Hledat:
košík
E-shop
Reference
Naše tipy
Pro pedagogy
Zkušenosti rodičů
Z pohledu psychologa
Recenze her
Aktuality
Ke stažení
O nás
Domů
Naše tipy
Pro pedagogy
Potřeby školní třídy
Pro pedagogy
Jak využít energii začátků
Když očekávání svazuje
Když se mladší učí od starších a naopak
Proč potřebujeme sebevědomé děti
Posílení přátelství a pozitivních vztahů ve třídě
Jak lépe vycházet s problémovými žáky
Hádky a spory mezi dětmi
Proč se malé děti rády učí
Učitel neúspěch
Učení s námi stále baví
Neslušné a hrubé vyjadřování
Šedé myšky
Metoda SOLE
Angažované učení
Proč si vážím učitelů a učitelek
Jak reagovat na opakované porušování dohodnutých pravidel
Pravidla a jejich porušování
Syndrom školního neúspěchu
Potřeby školní třídy
Co dokáže vyčerpání
Zkušenosti rodičů
Problémové období
Óda na pískoviště
Jak dítěti pomoci v nerovném souboji
Online hrou?
Jak doma zabavit děti?
Odborníci
Rodičovství mimo proud
Proč nevychovávat poslušné děti
Vánoční dárky
Tipy na zábavné vánoční dárky
Batolecí boj s pitím
Jiný úhel pohledu
Energie čtyřletých malých mužů
Jak je důležité mít plán
O nutnosti zastavení
Z toho vyroste...
Narození mladšího sourozence
Radost z chůze
Příprava do školy se třemi mladšími sourozenci v zádech
Zvládání výbuchů vzteku u rodičů
Mazlíčci
Kouzlo imaginace
Kouzlo a úskalí pohádek
Zázrak jménem hovínko
Z pohledu psychologa
Odvaha vykročit z komfortní zóny
Dá se předejít sexuálnímu zneužití dítěte?
Záchvaty vzteku
Dobrý zvyk
Rozvoj fantazie
Jak s předsevzetími začít...a pokračovat
Radost z učení
Uklidnění rozzlobených dětí
Kouzelné brýle
Přítel strach
Plaché děti
Vizualizace u dětí
Bezmocnost a zlost
Experiment v Dillí
Tři typy zlosti
Co, kdy a jak ve vzdělávání
Jak předcházet záchvatům zlosti u dětí
V kavárně s dětmi?
Stanovování hranic
„Náš život je tím, čím ho učiní naše myšlenky“
Trpělivost nepřináší růže, ale spokojenost
O co jde dětem, které se chovají problémově
Pauza pro nápady
Co může předškolákům ulehčit navazování vztahů
Škola hrou
Pygmalion efekt
Zasahovat, nebo nezasahovat do dětských konfliktů?
Trauma u dětí - 3.část
Trauma u dětí - 2.část
Trauma u dětí - 1.část
Jak dítě připravit na lékařský zákrok
Děti a zodpovědnost
Plyšoví a jiní kamarádi
Jak nezastavovat dětské emoce
Dětské emoce jako základní pilíř sebevědomí
Technika SALVE Naomi Aldortové - 2. část
Technika SALVE Naomi Aldortové - 1. část
Konverzace po dětsku
Vítáme Tě, školáčku
Recenze her
Recenze hry Perspecto
Videorecenze hry Rondo Vario
Recenze hry Čarodějná kuchyně
Recenze hry Bonbóny
Recenze hry Ó, MacDonald, ten si žil
Recenze hry Bláznivý šéfkuchař
Recenze hry Nákupní seznam
Aktuality
PF 2022
Soutěž pro MŠ a ZŠ - UKONČENO
VÁŠ ZÁBAVNÝ TÝM
PF 2020
Poděkování
PF 2019
Konference OMEP: Pozvánka na sympósium
70. mezinárodní konference OMEP
Veletrh hraček Norimberk
PF 2018
Veletrh FOR TOYS Praha 2017
Edukativní hračky ve Zlíně
Ondřej Hník nejen o "svých" hrách
Veletrh FOR TOYS Praha 6.-9.10.2016
Potřeby školní třídy
18/05/2017 /
Pro pedagogy
Ne, samozřejmě se následující řádky nebudou týkat tabule, kříd, třídní knihy a lavic, řeč bude o potřebách lidí ve školní třídě.
Během válečných čtyřicátých let dvacátého století v USA zveřejnil Abraham Maslow svou známou teorii hierarchizace lidských potřeb. Podstatou jeho teorie je myšlenka, že všichni lidé mají podobné potřeby. Maslow tyto potřeby seřadil do šesti kategorií a sestavil z nich pomyslnou pyramidu.
Na nejnižším patře pyramidy jsou umístěny
fyziologické potřeby
(jídlo, pití, pohyb, spánek), nad nimi
potřeba bezpečí a jistoty
, poté
potřeba sounáležitosti
s ostatními lidmi, další patro tvoří
potřeba uznání
a posledními dvěma patry na vrcholku jsou
potřeba sebeúcty a seberealizace.
Maslow tvrdil, že k tomu, aby se člověk mohl věnovat potřebám na vrcholu pyramidy, musí cítit naplněnost na všech patrech pod nimi. Pokud tedy někdo trpí dlouhodobým hladem, nebude se věnovat ničemu jinému, než shánění potravy a nemyslí například na uměleckou tvorbu, která patří do kategorie seberealizačních potřeb.
Tuto teorii převzali výzkumníci Bany a Johnson o několik desetiletí později a modifikovali ji na skupinu žáků ve školní třídě. Potřeby skupiny jsou trochu jiné než potřeby jednotlivce, v případě školní třídy by pyramida vypadala následovně:
Potřeba bezpečí
Žáci ve třídě se cítí bezpečně, pokud mají jasně vymezená pravidla, kterými se řídí jak děti, tak učitelé. Pokud se ve třídě má dodržovat včasný příchod, je důležité, aby chodil včas i učitel. Učitel by také neměl ohýbat pravidla podle své libovůle.
Potřeba soudržnosti
Třída se cítí být třídou pokud sdílí normy a hodnoty a mezi jednotlivými žáky funguje solidarita a spolupráce.
Potřeba uznání
Třída potřebuje být pozitivně vnímána a oceňována
Potřeba vyjádření a komunikace
V běžné třídě je komunikace omezena směrem od učitele k žákům, měli bychom však také rozumět potřebě žáků komunikovat k učiteli a mezi sebou navzájem. Do hodin by se tak měla zařazovat skupinová práce či společné diskuse. Učitel při takové formě práce musí změnit své chápání „hluku“ a oprostit se od očekávání, že „bude slyšet, když na zem spadne špendlík“. Odměnou za hlukovou toleranci může být větší ochota ke spolupráci...a to se přece vyplatí ☺