Reference
Kontakt
Facebook
Youtube
Hledat:
košík
E-shop
Reference
Naše tipy
Pro pedagogy
Zkušenosti rodičů
Z pohledu psychologa
Recenze her
Aktuality
Ke stažení
O nás
Domů
Naše tipy
Zkušenosti rodičů
Batolecí boj s pitím
Pro pedagogy
Jak využít energii začátků
Když očekávání svazuje
Když se mladší učí od starších a naopak
Proč potřebujeme sebevědomé děti
Posílení přátelství a pozitivních vztahů ve třídě
Jak lépe vycházet s problémovými žáky
Hádky a spory mezi dětmi
Proč se malé děti rády učí
Učitel neúspěch
Učení s námi stále baví
Neslušné a hrubé vyjadřování
Šedé myšky
Metoda SOLE
Angažované učení
Proč si vážím učitelů a učitelek
Jak reagovat na opakované porušování dohodnutých pravidel
Pravidla a jejich porušování
Syndrom školního neúspěchu
Potřeby školní třídy
Co dokáže vyčerpání
Zkušenosti rodičů
Z toho vyroste...
Problémové období
Óda na pískoviště
Jak dítěti pomoci v nerovném souboji
Online hrou?
Jak doma zabavit děti?
Odborníci
Rodičovství mimo proud
Proč nevychovávat poslušné děti
Vánoční dárky
Tipy na zábavné vánoční dárky
Batolecí boj s pitím
Jiný úhel pohledu
Energie čtyřletých malých mužů
Jak je důležité mít plán
O nutnosti zastavení
Narození mladšího sourozence
Radost z chůze
Příprava do školy se třemi mladšími sourozenci v zádech
Zvládání výbuchů vzteku u rodičů
Mazlíčci
Kouzlo imaginace
Kouzlo a úskalí pohádek
Zázrak jménem hovínko
Z pohledu psychologa
Odvaha vykročit z komfortní zóny
Dá se předejít sexuálnímu zneužití dítěte?
Záchvaty vzteku
Dobrý zvyk
Rozvoj fantazie
Jak s předsevzetími začít...a pokračovat
Radost z učení
Uklidnění rozzlobených dětí
Kouzelné brýle
Přítel strach
Plaché děti
Vizualizace u dětí
Bezmocnost a zlost
Experiment v Dillí
Tři typy zlosti
Co, kdy a jak ve vzdělávání
Jak předcházet záchvatům zlosti u dětí
V kavárně s dětmi?
Stanovování hranic
„Náš život je tím, čím ho učiní naše myšlenky“
Trpělivost nepřináší růže, ale spokojenost
O co jde dětem, které se chovají problémově
Pauza pro nápady
Co může předškolákům ulehčit navazování vztahů
Škola hrou
Pygmalion efekt
Zasahovat, nebo nezasahovat do dětských konfliktů?
Trauma u dětí - 3.část
Trauma u dětí - 2.část
Trauma u dětí - 1.část
Jak dítě připravit na lékařský zákrok
Děti a zodpovědnost
Plyšoví a jiní kamarádi
Jak nezastavovat dětské emoce
Dětské emoce jako základní pilíř sebevědomí
Technika SALVE Naomi Aldortové - 2. část
Technika SALVE Naomi Aldortové - 1. část
Konverzace po dětsku
Vítáme Tě, školáčku
Recenze her
Recenze hry Perspecto
Videorecenze hry Rondo Vario
Recenze hry Čarodějná kuchyně
Recenze hry Bonbóny
Recenze hry Ó, MacDonald, ten si žil
Recenze hry Bláznivý šéfkuchař
Recenze hry Nákupní seznam
Aktuality
PF 2022
Soutěž pro MŠ a ZŠ - UKONČENO
VÁŠ ZÁBAVNÝ TÝM
PF 2020
Poděkování
PF 2019
Konference OMEP: Pozvánka na sympósium
70. mezinárodní konference OMEP
Veletrh hraček Norimberk
PF 2018
Veletrh FOR TOYS Praha 2017
Edukativní hračky ve Zlíně
Ondřej Hník nejen o "svých" hrách
Veletrh FOR TOYS Praha 6.-9.10.2016
Batolecí boj s pitím
18/10/2018 /
Zkušenosti rodičů
Ke knihám o výchově se můj postoj postupem času měnil tak, jak se měnilo moje prožívání mateřství. Když se nám narodil první syn, hltala jsem všechno, co mi přišlo pod ruku. Do té doby, než jsem zjistila, že knih o výchově jsou miliony a v každé se můžete dočíst o stejném tématu něco úplně jiného.
Zpočátku jsem se já, knihomol, co potřebuje na všechno nějakou teorii, sama sebe ptala, jak v té džungli přežít. A časem, jak náš syn rostl a narodila se dcerka, jsem se ustálila na myšlence, že si musím ujasnit, co mi vnitřně sedne a podle toho vybírat knížky. Někdy v té době mi padla do ruky kniha od Naomi Aldort, která se velmi přimlouvá za důvěru ve schopnosti dítěte při jakémkoli výchovném problému. Letos v létě u nás doma nastalo pár situací, jejichž vyústění do její koncepce zapadlo jako dílky puzzle.
Náš dvouletý syn Janík odjakživa málo pil. Letos v létě ale na pár dní přestal pít úplně, zrovna při nástupu první vlny veder. Veškeré naše snahy přesvědčit ho, že to není úplně dobrý nápad, vedly ke zmaru. Zkoušeli jsme to na tisíc různých způsobů. Doma máme sbírku lahviček s různými tvary, obrázky, s brčky, bez brček, s různými barvami....žádný výsledek. Zkoušela jsem mu dávat to, co by mohlo chutnat, opravdu jsem vyzkoušela všechno. Zbytečně. Obchodnická strategie
"něco za něco"
ztroskotala na tom, že po každém sebemenším loku chtěl odměnu.
V letních vedrech Janík konzumoval tekutiny jen v polévce nebo formou melounu, kterého měl za chvíli taky plné zuby. V duchu jsem ho viděla v nemocnici na kapačkách. Bojovala jsem s chutí mu pořádně napohlavkovat. Za chvíli jsme se točili v kruhu vzájemného boje. On nepil, protože viděl, jak to se mnou mává, já jsem se vztekala, protože nepil. Zkoušela jsem různé rady, hledala zkušenosti na rodičovských serverech. Jediné, co měly všechny rady společné, bylo: dítě nemůžete do pití nutit. To jsem věděla taky, stejně jako to, že když se uklidním, nebude to pro něj tak lákavé téma pro vyzkoušení jeho síly. Ale uklidnit se mi nějak nešlo.
Tahle epizoda našeho rodičovského života se vyřešila tak, že jsme odjeli na dovolenou s přáteli a jejich dětmi a v tom zmatku a chaosu, kdy jsme nestíhali sledovat, kolik toho Janík vypije, začal pít sám. Jen tak. Na cestě domů, když jsme jeli vlakem, který Janík opravdu miluje celou svou dětskou duší, najednou sám řekl:
"A teď Janík se napije jako velká mašinka!"
A napil se. Jako velká mašinka. A my jsme měli velkou radost, asi tak velkou jako velká mašinka.
Stále jsou horší a lepší chvíle, nevyřešilo se to definitivně, ale dokázali jsme si, že nátlak a jakákoli forma manipulace vedou přinejlepším k velmi krátkodobému výsledku. Janík musel vycítit svobodu, aby se napít mohl a musel si přijít na vlastní způsob, jak pití přijmout za přirozenou součást života a nikoli za něco, co se musí, protože to tak rodiče chtějí.