Reference
Kontakt
Facebook
Youtube
Hledat:
košík
E-shop
Reference
Naše tipy
Pro pedagogy
Zkušenosti rodičů
Z pohledu psychologa
Recenze her
Aktuality
Ke stažení
O nás
Domů
Naše tipy
Pro pedagogy
Co dokáže vyčerpání
Pro pedagogy
Když očekávání svazuje
Když se mladší učí od starších a naopak
Proč potřebujeme sebevědomé děti
Posílení přátelství a pozitivních vztahů ve třídě
Jak lépe vycházet s problémovými žáky
Hádky a spory mezi dětmi
Jak využít energii začátků
Proč se malé děti rády učí
Učitel neúspěch
Učení s námi stále baví
Neslušné a hrubé vyjadřování
Šedé myšky
Metoda SOLE
Angažované učení
Proč si vážím učitelů a učitelek
Jak reagovat na opakované porušování dohodnutých pravidel
Pravidla a jejich porušování
Syndrom školního neúspěchu
Potřeby školní třídy
Co dokáže vyčerpání
Zkušenosti rodičů
Problémové období
Óda na pískoviště
Jak dítěti pomoci v nerovném souboji
Online hrou?
Jak doma zabavit děti?
Odborníci
Rodičovství mimo proud
Proč nevychovávat poslušné děti
Vánoční dárky
Tipy na zábavné vánoční dárky
Batolecí boj s pitím
Jiný úhel pohledu
Energie čtyřletých malých mužů
Jak je důležité mít plán
O nutnosti zastavení
Z toho vyroste...
Narození mladšího sourozence
Radost z chůze
Příprava do školy se třemi mladšími sourozenci v zádech
Zvládání výbuchů vzteku u rodičů
Mazlíčci
Kouzlo imaginace
Kouzlo a úskalí pohádek
Zázrak jménem hovínko
Z pohledu psychologa
Odvaha vykročit z komfortní zóny
Dá se předejít sexuálnímu zneužití dítěte?
Záchvaty vzteku
Dobrý zvyk
Rozvoj fantazie
Jak s předsevzetími začít...a pokračovat
Radost z učení
Uklidnění rozzlobených dětí
Kouzelné brýle
Přítel strach
Plaché děti
Vizualizace u dětí
Bezmocnost a zlost
Experiment v Dillí
Tři typy zlosti
Co, kdy a jak ve vzdělávání
Jak předcházet záchvatům zlosti u dětí
V kavárně s dětmi?
Stanovování hranic
„Náš život je tím, čím ho učiní naše myšlenky“
Trpělivost nepřináší růže, ale spokojenost
O co jde dětem, které se chovají problémově
Pauza pro nápady
Co může předškolákům ulehčit navazování vztahů
Škola hrou
Pygmalion efekt
Zasahovat, nebo nezasahovat do dětských konfliktů?
Trauma u dětí - 3.část
Trauma u dětí - 2.část
Trauma u dětí - 1.část
Jak dítě připravit na lékařský zákrok
Děti a zodpovědnost
Plyšoví a jiní kamarádi
Jak nezastavovat dětské emoce
Dětské emoce jako základní pilíř sebevědomí
Technika SALVE Naomi Aldortové - 2. část
Technika SALVE Naomi Aldortové - 1. část
Konverzace po dětsku
Vítáme Tě, školáčku
Recenze her
Recenze hry Perspecto
Videorecenze hry Rondo Vario
Recenze hry Čarodějná kuchyně
Recenze hry Bonbóny
Recenze hry Ó, MacDonald, ten si žil
Recenze hry Bláznivý šéfkuchař
Recenze hry Nákupní seznam
Aktuality
PF 2022
Soutěž pro MŠ a ZŠ - UKONČENO
VÁŠ ZÁBAVNÝ TÝM
PF 2020
Poděkování
PF 2019
Konference OMEP: Pozvánka na sympósium
70. mezinárodní konference OMEP
Veletrh hraček Norimberk
PF 2018
Veletrh FOR TOYS Praha 2017
Edukativní hračky ve Zlíně
Ondřej Hník nejen o "svých" hrách
Veletrh FOR TOYS Praha 6.-9.10.2016
Co dokáže vyčerpání
03/05/2017 /
Pro pedagogy
„Stála jsem nad ním, v ruce svazek klíčů, vší silou jsem brzdila touhu ho uhodit, kamkoli. Věděla jsem, že dotknout se ho by byl průšvih, ale už tak to byl průšvih. Řvala jsem na něj, co si to dovoluje, co si to o sobě myslí a ať okamžitě vypadne. Třeťáček, malý kluk. Dlouho nezapomenu na výraz jeho obličeje- jak zděšený byl a jak se vší silou snažil pohrdavě usmívat. Nezvládla jsem to, já vím. Kdybych viděla podobnou scénku u jiného učitele, okamžitě bych ho odepsala. Ale bylo to, jako když se Vám vypne v hlavě čudlík s kontrolou, vůbec to nešlo ovládat vůlí, jen jsem potřebovala ječet, řvát, něco mu udělat.“
Tereza je mladá učitelka. Školu vystudovala, protože ji práce s dětmi bavila a chtěla učit po svém, s partnerským přístupem, hravou formou děti zaujmout, byla plná elánu. Neuměla si představit sebe samu v situacích, kdy bude ječet na malého kluka a bude litovat, že tuhle práci vůbec dělá.
Tereze pomohlo, když se mohla se svým „úletem“ svěřit beze strachu, že bude hodnocena. Potřebovala se ujistit, že se z ní nestala neschopná učitelka a uvědomit si, proč takhle vybuchla.
„Bylo toho na mě moc. Před nedávnem jsem měla konflikt s jednou starší kolegyní, která se posměvačně vyjadřovala o mém stylu práce. Hodně času věnuji doma přípravám, snažím se všímat si všech dětí ve třídě, ale často to prostě nejde. Večer jsem nad svojí prací přemýšlela a den před tímhle incidentem jsem měla připravenou hru, kterou jsem chtěla hodinu trochu odlehčit a myslela jsem si, že to děti bude bavit. No a Matyáš....Matyáš je kluk, který v hodinách ruší, dělá takového třídního klauna a vždycky má na všechno rádobyvtipné poznámky. Hra neprobíhala podle mých představ, a když Matyáš zase zavtipkoval, jako by to byla ta poslední kapka.“
Věci se nevyvíjely podle Terezina plánu, hra děti nezaujala, a když Matyáš začal opět vyrušovat, vzkypěl v ní vztek. Co jí běželo v hlavě během výbuchu?
„Že nejsem schopná si udržet autoritu, že si ze mě malej kluk dělá blázny, že moje starší kolegyně mají pravdu, když říkají, že dobrý učitel se pozná podle toho, že má ve třídě absolutní ticho. Že jsem proti nim bezmocná, že ten kluk mě prostě má na háku
.“
Přetíženost, bortící se plán radostných chvil s nadšenými dětmi a fakt, že si učitelka vztáhla chování žáčka toužícího po pozornosti svých spolužáků na sebe a v hlavě se jí vynořily obavy z neschopnosti udržet si autoritu u dětí...to je smrtonosný koktejl a myslím, že málokdo by se situací dokázal vypořádat konstruktivně. Co tedy dělat, abychom se jako učitelé nebo rodiče podobných selhání vyvarovali?
V první řadě je nutné si uvědomit, že jsme přetíženi, vnímat signály svého těla dřív, než nastane nekontrolovaný výbuch.
Jsme podrážděnější než obvykle? Špatně se nám spí? Nedokážeme se odpoutat od myšlenek na práci? To všechno jsou příznaky vyčerpání. Pokud ho poznáme, je na čase zjistit, co nám takzvaně dobíjí baterky a jestli na dobití baterek máme čas. Pokud ne, čas si udělat.
V Terezině případě zafungovala podpora od kolegyně s podobným přístupem k práci. Velmi jí pomohlo mluvit s někým, kdo třídu znal a věděl, jak je to s Matyášem náročné. Očistný účinek rozmluvy není ovšem v tom, že se navzájem poplácáme po zádech, že jsme vlastně dobří a nic moc se nestalo - je třeba společně přemýšlet o tom, jak by si kolegyně mohly vzájemně pomoci, aby se necítily tak vyčerpané.
Požádat o pomoc ostatní, když se cítíte vyčerpaně, je při náročné učitelské profesi nutností - pro dobro dětí i pro dobro učitelů samotných.