Reference
Kontakt
Facebook
Youtube
Hledat:
košík
E-shop
Reference
Naše tipy
Pro pedagogy
Zkušenosti rodičů
Z pohledu psychologa
Recenze her
Aktuality
Ke stažení
O nás
Domů
Naše tipy
Z pohledu psychologa
Škola hrou
Pro pedagogy
Jak využít energii začátků
Když očekávání svazuje
Když se mladší učí od starších a naopak
Proč potřebujeme sebevědomé děti
Posílení přátelství a pozitivních vztahů ve třídě
Jak lépe vycházet s problémovými žáky
Hádky a spory mezi dětmi
Proč se malé děti rády učí
Učitel neúspěch
Učení s námi stále baví
Neslušné a hrubé vyjadřování
Šedé myšky
Metoda SOLE
Angažované učení
Proč si vážím učitelů a učitelek
Jak reagovat na opakované porušování dohodnutých pravidel
Pravidla a jejich porušování
Syndrom školního neúspěchu
Potřeby školní třídy
Co dokáže vyčerpání
Zkušenosti rodičů
Problémové období
Óda na pískoviště
Jak dítěti pomoci v nerovném souboji
Online hrou?
Jak doma zabavit děti?
Odborníci
Rodičovství mimo proud
Proč nevychovávat poslušné děti
Vánoční dárky
Tipy na zábavné vánoční dárky
Batolecí boj s pitím
Jiný úhel pohledu
Energie čtyřletých malých mužů
Jak je důležité mít plán
O nutnosti zastavení
Z toho vyroste...
Narození mladšího sourozence
Radost z chůze
Příprava do školy se třemi mladšími sourozenci v zádech
Zvládání výbuchů vzteku u rodičů
Mazlíčci
Kouzlo imaginace
Kouzlo a úskalí pohádek
Zázrak jménem hovínko
Z pohledu psychologa
Odvaha vykročit z komfortní zóny
Dá se předejít sexuálnímu zneužití dítěte?
Záchvaty vzteku
Dobrý zvyk
Rozvoj fantazie
Jak s předsevzetími začít...a pokračovat
Radost z učení
Uklidnění rozzlobených dětí
Kouzelné brýle
Přítel strach
Plaché děti
Vizualizace u dětí
Bezmocnost a zlost
Experiment v Dillí
Tři typy zlosti
Co, kdy a jak ve vzdělávání
Jak předcházet záchvatům zlosti u dětí
V kavárně s dětmi?
Stanovování hranic
„Náš život je tím, čím ho učiní naše myšlenky“
Trpělivost nepřináší růže, ale spokojenost
O co jde dětem, které se chovají problémově
Pauza pro nápady
Co může předškolákům ulehčit navazování vztahů
Škola hrou
Pygmalion efekt
Zasahovat, nebo nezasahovat do dětských konfliktů?
Trauma u dětí - 3.část
Trauma u dětí - 2.část
Trauma u dětí - 1.část
Jak dítě připravit na lékařský zákrok
Děti a zodpovědnost
Plyšoví a jiní kamarádi
Jak nezastavovat dětské emoce
Dětské emoce jako základní pilíř sebevědomí
Technika SALVE Naomi Aldortové - 2. část
Technika SALVE Naomi Aldortové - 1. část
Konverzace po dětsku
Vítáme Tě, školáčku
Recenze her
Recenze hry Perspecto
Videorecenze hry Rondo Vario
Recenze hry Čarodějná kuchyně
Recenze hry Bonbóny
Recenze hry Ó, MacDonald, ten si žil
Recenze hry Bláznivý šéfkuchař
Recenze hry Nákupní seznam
Aktuality
PF 2022
Soutěž pro MŠ a ZŠ - UKONČENO
VÁŠ ZÁBAVNÝ TÝM
PF 2020
Poděkování
PF 2019
Konference OMEP: Pozvánka na sympósium
70. mezinárodní konference OMEP
Veletrh hraček Norimberk
PF 2018
Veletrh FOR TOYS Praha 2017
Edukativní hračky ve Zlíně
Ondřej Hník nejen o "svých" hrách
Veletrh FOR TOYS Praha 6.-9.10.2016
Škola hrou
24/05/2017 /
Z pohledu psychologa
Malý Sioux dostává od otce jako dárek svůj první malý luk. Nadšeně povykuje a běhá za bratry, kteří v okolí osady loví králíky a psouny. Když se mu podaří první úlovek, je štěstím bez sebe. Dostane další luk, větší a lepší. Tlupa indiánských chlapců skolí kojota a nadšeně výskají. O pár let později dostane chlapec další luk, tentokrát takový, jaký používají dospělí lovci. Na své dlouhé osamocené výpravě uloví bizona a vrací se zpět ke kmeni jako lovec. Od té chvíle je přijat mezi dospělé.
Malý Čech má šest let kolem sebe různé hračky, hřiště, volnočasové aktivity a plnou podporu dospělých ke skotačení. V šesti letech nastoupí do školy a od té chvíle se učí. Čtyři až pět hodin se plně soustředí a doma píše domácí úkoly. Teprve poté má dovoleno si hrát.
Zatímco u Siouxů mezi hrou a učením neexistuje vlastně žádný předěl, malí Češi (a Evropané obecně) mají jasně vymezený čas, kdy si mohou hrát a čas, kdy hraní (zábava) končí a nastupuje učení (povinnost).
Vývojoví psychologové se shodují na tom, že hra má v životě člověka nezastupitelné místo. V raném dětství má hra mnoho funkcí - dítě se tak samozřejmě baví, zároveň mu pomáhá vyrovnávat se s nepříjemnými emocemi a být tvůrcem svého světa…a je to hlavní způsob učení. Viděli jste někdy kojence nebo batole, když je zabrané do hry? Tváří se jako vědec při hledání léku na rakovinu. Takovou vážnost pro děti hra má. A znáte všechny ty dětské hry „na něco“? Tak tomu se říká „učení nápodobou“ a děti se tak seznamují se světem dospělých.
Hra tedy k učení patří, je s ním těsně spojena. Učení ve škole často oslovuje racionální složku dětského mozku, tu část, která dychtí po informacích. Stejně důležitá je ale část, která dychtí po emocích, zkušenostech a zážitcích. Vlastně to ani nejsou části, mozek dítěte (i dospělého) je jeden celek, kde je vše propojeno.
Dítě nechápe smysl vzdělávání pro budoucnost, taková motivace k učení je pro něj neúčinná. Jak snadno a rychle se ale naučí ovládat svou herní konzoli, jak snadno a vytrvale zkouší každý pohyb svého vojáka na obrazovce, dokud ho perfektně neovládá….to je prvek, který by se mohl ve vzdělávání využít. Děti žijí tady a teď a jejich duše dychtí po ohmatání, po prožitku, po emocích.
„Co to je?“, ptá se dvouletá Klárka, když vidí rozkvetlou pampelišku.
„Pampeliška“, odpovídá maminka a pampelišku utrhne, pošimrá holčičku po tváři a na louce z nich upletou věneček.
Od té doby Klárka chodí a mezi všemi květinami pampelišku rozezná naprosto bezpečně.
Možná by škola bavila děti víc, pokud by opravdu byla hrou, jak praví klasik….a hra školou.