Reference
Kontakt
Facebook
Youtube
Hledat:
košík
E-shop
Reference
Naše tipy
Pro pedagogy
Zkušenosti rodičů
Z pohledu psychologa
Recenze her
Aktuality
Ke stažení
O nás
Domů
Naše tipy
Pro pedagogy
Jak reagovat na opakované porušování dohodnutých pravidel
Pro pedagogy
Jak využít energii začátků
Když očekávání svazuje
Když se mladší učí od starších a naopak
Proč potřebujeme sebevědomé děti
Posílení přátelství a pozitivních vztahů ve třídě
Jak lépe vycházet s problémovými žáky
Hádky a spory mezi dětmi
Proč se malé děti rády učí
Učitel neúspěch
Učení s námi stále baví
Neslušné a hrubé vyjadřování
Šedé myšky
Metoda SOLE
Angažované učení
Proč si vážím učitelů a učitelek
Jak reagovat na opakované porušování dohodnutých pravidel
Pravidla a jejich porušování
Syndrom školního neúspěchu
Potřeby školní třídy
Co dokáže vyčerpání
Zkušenosti rodičů
Z toho vyroste...
Problémové období
Óda na pískoviště
Jak dítěti pomoci v nerovném souboji
Online hrou?
Jak doma zabavit děti?
Odborníci
Rodičovství mimo proud
Proč nevychovávat poslušné děti
Vánoční dárky
Tipy na zábavné vánoční dárky
Batolecí boj s pitím
Jiný úhel pohledu
Energie čtyřletých malých mužů
Jak je důležité mít plán
O nutnosti zastavení
Narození mladšího sourozence
Radost z chůze
Příprava do školy se třemi mladšími sourozenci v zádech
Zvládání výbuchů vzteku u rodičů
Mazlíčci
Kouzlo imaginace
Kouzlo a úskalí pohádek
Zázrak jménem hovínko
Z pohledu psychologa
Odvaha vykročit z komfortní zóny
Dá se předejít sexuálnímu zneužití dítěte?
Záchvaty vzteku
Dobrý zvyk
Rozvoj fantazie
Jak s předsevzetími začít...a pokračovat
Radost z učení
Uklidnění rozzlobených dětí
Kouzelné brýle
Přítel strach
Plaché děti
Vizualizace u dětí
Bezmocnost a zlost
Experiment v Dillí
Tři typy zlosti
Co, kdy a jak ve vzdělávání
Jak předcházet záchvatům zlosti u dětí
V kavárně s dětmi?
Stanovování hranic
„Náš život je tím, čím ho učiní naše myšlenky“
Trpělivost nepřináší růže, ale spokojenost
O co jde dětem, které se chovají problémově
Pauza pro nápady
Co může předškolákům ulehčit navazování vztahů
Škola hrou
Pygmalion efekt
Zasahovat, nebo nezasahovat do dětských konfliktů?
Trauma u dětí - 3.část
Trauma u dětí - 2.část
Trauma u dětí - 1.část
Jak dítě připravit na lékařský zákrok
Děti a zodpovědnost
Plyšoví a jiní kamarádi
Jak nezastavovat dětské emoce
Dětské emoce jako základní pilíř sebevědomí
Technika SALVE Naomi Aldortové - 2. část
Technika SALVE Naomi Aldortové - 1. část
Konverzace po dětsku
Vítáme Tě, školáčku
Recenze her
Recenze hry Perspecto
Videorecenze hry Rondo Vario
Recenze hry Čarodějná kuchyně
Recenze hry Bonbóny
Recenze hry Ó, MacDonald, ten si žil
Recenze hry Bláznivý šéfkuchař
Recenze hry Nákupní seznam
Aktuality
PF 2022
Soutěž pro MŠ a ZŠ - UKONČENO
VÁŠ ZÁBAVNÝ TÝM
PF 2020
Poděkování
PF 2019
Konference OMEP: Pozvánka na sympósium
70. mezinárodní konference OMEP
Veletrh hraček Norimberk
PF 2018
Veletrh FOR TOYS Praha 2017
Edukativní hračky ve Zlíně
Ondřej Hník nejen o "svých" hrách
Veletrh FOR TOYS Praha 6.-9.10.2016
Jak reagovat na opakované porušování dohodnutých pravidel
22/06/2017 /
Pro pedagogy
V minulém článku jsme se věnovali stanovování pravidel závazných pro žáky i učitele a co dělat v případě, že je nějaké z pravidel porušeno.
V dnešním příspěvku se zamyslíme nad tím, jak můžeme jako učitelé reagovat, pokud dochází k opakovanému porušování pravidel.
Jedná se o tzv. symetrický způsob řešení, protože je založen na symetrické, respektující komunikaci. Tento postup se skládá z pěti kroků.
1) Zpětná vazba
Učitel: „Jano, vadí mi, když přicházíš do školy o deset minut později, než začne první hodina.“
Jana: „Ujel mi autobus.“
Učitel: „Byl bych rád, kdybys příště přišla včas a nechci teď o tom mluvit. Rád se s tebou o tom pobavím po hodině, jestli k tomu něco máš.“
2) Snaha porozumět chování žáka
Když se chování žáka nezmění, snažíme se porozumět jeho chování a dát mu prostor pro jeho vysvětlení. Při komunikaci v důvěryhodné atmosféře můžeme najít něco, co můžeme odstranit. Otázkami chceme dát žákovi prostor a vyhýbáme se proto skrytě agresivním dotazům („Můžeš mi říct, proč jsi zase přišla pozdě?“). Takové otázky vedou žáka k obraně a komunikce je potom nefunkční.
Učitel: „Nerozumím tomu, proč teď přicházíš celý týden do školy o deset minut později. Napadá tě k tomu něco?“
Jana: „Máme nového psa a nestíhám ho ráno vyvenčit.“
3) Dohoda
Dohoda mezi žákem a učitelem může být ústní nebo písemná, je zcela na vás, jaká forma je přijatelnější. Měla by obsahovat kdo s kým ji uzavírá, jakého konkrétního problému se týká a kdy se obě strany sejdou k revizi toho, jak dohoda funguje.
Učitel: „Aha, už je mi to srozumitelnější. Rozumím tomu, že se všechno zabíhá a nestihla sis zvyknout. Já ale potřebuji začínat hodiny včas se všemi. Napadá tě, jak to dát dohromady?
Žák může přijít s nápadem, na kterém se shodneme. V případě, že návrh řešení nepřichází, je pomyslný míč opět na straně učitele.
„Pokud bys znovu přišla na první hodinu pozdě, museli bychom se znovu sejít a vymyslet nějakou sankci.“
Stanovíme termín, kdy se sejdeme znovu a zjistíme, jak dohoda funguje.
4) Pokud
dohoda nefunguje, stanovíme sankce
Učitel: „Jano, dohodli jsme se, že se dneska sejdeme a zjistíme, jak naše dohoda funguje.
Jana: „No jo, ale když štěněti nebylo dneska dobře.“
Učitel: „Dohodli jsme se, že když nám dohoda nebude fungovat, stanovíme nějakou sankci.
Jana: „No ale jemu bylo fakt blbě!“
Učitel: „Mluvím o naší dohodě.Napadá tě něco, co s tím budeme dělat?“
Jana: „Tak já už budu chodit včas.“
Učitel: „Pokud příště nebudeš včas na hodině, uděláš referát prohlubující látku, kterou probíráme v době, kdy v hodině nejsi. Kdyby se stalo, že referát nepřineseš, pozvu na schůzku rodiče a budeme se zase snažit společně se dohodnout na tom, jak to uděláme, abys chodila do školy včas.“
Nastíníme dítěti důsledky případného neplnění dohody a dáváme mu tak na výběr, jestli se mu jeho chování vyplatí. Sankci je třeba promyslet si předem.
5)
Naplnění předem známých důsledků
Nevýhodou symetrické komunikace je delší čas, který zabere oproti komunikaci direktivní. Pravděpodobnost změny chování žáka je ale mnohem vyšší, a proto se tento způsob řešení určitě vyplatí.