Kouzelné brýle

06/06/2018 / Z pohledu psychologa
Kouzelné brýle

Každého z nás v životě čeká spousta výzev, kterým musíme čelit. To, co nám pomůže je nejen ustát, ale také je proměnit v užitečnou zkušenost, není schopnost se podřídit a přemoci, ale schopnost podívat se na věc z té lepší stránky a vidět náročnou situaci jako výzvu.

Jednou z aktivit, které mohou podpořit vědomí, že dítě může být samo zodpovědné za své prožívání je tato:

Připravíme si dvoje dětské brýle. Na jedny brýle můžeme nakreslit mraky, na druhé sluníčka (nebo jiné symboly negativního a pozitivního vnímání).

 

Nakreslíme obrázky, na nichž je zachycena nějaká situace, jako je například chlapeček, kterému onemocněl nejlepší kamarád ve školce. Řekneme dětem, že si budeme hrát na to, že máme kouzlené brýle, kterými vidíme věci v různém světle.

Brýle se sluníčkem ukazují všechno co je pěkné, co se podařilo, že všechno dobře dopadlo…prostě samé dobré věci. Například na dané situaci se dá vidět i to, že náš chlapeček si může poprvé zkusit hrát i s jinými dětmi a najít tak nové kamarády, nebo může za nemocným kamarádem zajít a udělat mu tak radost.

Brýle s mraky ukazují vše, co se nepodařilo, všechny potenciální problémy a negativa. Hrdina našeho mini příběhu se může celý den utápět v smutku a osamělosti, žádné hračky ho nebudou bavit a doma může být naštvaný na rodiče nebo sourozence.

Můžeme se dětí ptát na jejich pocity, v jakých brýlích se cítí lépe a pokud víme, že děti si osvojily princip aktivity, můžeme brýle nasazovat i v jiných okamžicích během dne v mateřské škole. Například, má-li některé dítě negativní očekávání či obavy, můžeme ho vyzvat, aby si nasadilo brýle se sluníčkem, podívalo se na svou situaci těmito brýlemi a pak s námi o tom mluvilo.