Šedé myšky

16/11/2017 / Pro pedagogy
Šedé myšky

Co se nám honí hlavou při seznamování s novou třídou? Nejdřív si zapamatujeme ty úplně nejvýraznější. Vůdčí osobnosti, které udávají tón v každé skupině, ve které se ocitnou. Vtipálky, kteří dokáží všechno zesměšnit. Děti, které z principu vzdorují autoritám a dávají vám to při každé příležitosti najevo. Děti, které jsou aktivní a působí zraleji než ostatní. Děti, které se s ostatními nebaví, a ve většině případů je vidíte samotné.

A pak je ten zbytek-většina ostatních, u nichž dlouho trvá, než jejich obličeje vzájemně odlišíte a pak ještě v průběhu školního roku váháte, jestli se díváte na Lucku, Terku nebo Katku.

 

V dalším čase na sebe vaši pozornost strhávají ti snadno zapamatovatelní, ať už v pozitivním, nebo negativním slova smyslu. Ti ostatní se chovají tak, jak se od nich očekává, mají průměrné známky, nedělají problémy, ale také aktivně nepřicházejí se svými nápady. A vy pořád ve slabých chvílích váháte, jestli oslovujete Lucku, Terku nebo Katku.

 

Většina, ve které se člověk těžko orientuje. Zároveň je ta většina ale pilířem třídy. Díky těm nenápadným dětem jsme schopni se třídou jako celkem nějak pracovat. Často máme pocit, že fungují samy bez potřeby naší pozornosti, kterou beztak všechnu spotřebujeme na řešení problémových situací.

Tyhle děti si ale zaslouží naši pozornost stejně jako jejich výraznější spolužáci. Stačí málo.

 

Zapamatujme si jejich jméno a často je oslovujme. Samy děti totiž velmi vnímají vaši nejistotu a vědomí, že vy vnímáte je, je pro ně velkým povzbuzením.

 

Při vhodných příležitostech se ptejme na nejrůznější drobnosti-zájmy, mazlíčky, sourozence, jak tráví víkendy či prázdniny. Stačí jeden nebo dva dotazy o přestávce na chodbě. I špetka zájmu dokáže udělat velkou radost.

 

Pokud vymyslíme nějaký drobný úkol, ve kterém dítě může uspět a získat pocit důležitosti a zodpovědnosti, velmi tím posílíme jeho sebevědomí.

 

Stojí vám děti, které i bez Vašeho přičinění ve škole fungují bezproblémově a spolehlivě, za tu energii?

Stojí. Nenápadné děti mohou získat větší sebejistotu a být aktivnější v hodinách i při řešení třídnických problémů. A pokud taková bude většina třídy, atmosféra při vyučování i mimo něj tím jenom získá.