Nepříjemné procedury

12/09/2016 / Zkušenosti rodičů
Nepříjemné procedury

Náš Janík nesnáší mytí hlavy. Pokaždé, když musíme tuhle proceduru udělat, zoufale křičí, tečou mu slzy jako hrachy a volá: "Ne, ne, maminko, prosím tě, ne, ne!" Do toho sem tam spadne sprchová hadice, nebo v záchvatu boje někdo něco shodí nebo do něčeho kopne...a ráno se stydím přijít sousedům na oči, protože mám pocit, že na nás musí okamžitě zavolat sociálku.

Když jsem uvažovala, jestli tahle oddysea stojí za to a jestli náhodou není pro nervy obou stran nechat vlasy svobodně existovat, dokud se v nich neusídlí vši, uvědomila jsem si, že to není jen mytí hlavy, takových situací, kdy si náš synek nechce nechat něco líbit, je víc.

Náš chlapeček se totiž nachází ve vývojové fázi, kterou psycholog E.H.Erikson označil jako "autonomie versus stud a pochybnosti". Jeho teorie vlastně říká, že život člověka lze členit na různá období, ve kterých je důležité splnit daný úkol, aby se jedinec mohl ve vývoji zdravě posunout dál. Pokud úkol pro danou fázi není splněn, člověk si z něj odnáší nějakou patologii do další etapy. Pro batolecí období je důležitý rozvoj samostatnosti a vlastní vůle, odtud pramení kouzlo slůvka "NE" a věty "Já sám/sama."

Takže na další mytí vlásků jsme přizvali gumovou kachničku, které mohl umýt vlásky Janík. Hodně se mu to zalíbilo, a tak chuděru drhnul asi půl hodiny, pěkně opravdicky pod sprchou a se šamponem. Potom svolil, že umyjeme hlavu jemu a nakonec jí zase pěkně dlouho umýval kachničce. Další mytí hlavy už bylo trochu rychlejší a plynulejší.

Zkusili jsme využít hračku tak, aby mohl Janík dostat situaci pod svou kontrolu, nebýt jen bezmocným objektem naší vůle, ale získat vládu nad tím, čeho se bojí. Dalším příkladem bylo vysávání nosu při rýmě - nejdřív to zkusil on nám, pak si nechal nos vyčistit. Mohl si prostě vyzkoušet, jaké to je mít vládu nad tím nepříjemným, čím musí projít. A každé další opakování bylo o něco příjemnější a plynulejší.

Literatura:
Erikson, E.H. Životní cyklus rozšířený a dokončený. Praha: Portál, 2015.

 

Autorka: Mgr. Lenka Vaňková