Ondřej Hník nejen o "svých" hrách

21/11/2016 / Aktuality
Ondřej Hník nejen o

Nikdy mě nefascinovaly deskové hry založené na přílišné soutěživosti, obohacování se na úkor druhých hráčů apod. Zároveň jsem nikdy ani na okamžik nezapochyboval, že většina věcí, které v životě potřebujeme, jde naučit hrou. A že tahle hra se může odehrávat ve škole, školce, ale třeba i na vysoké škole nebo v zaměstnání.

Ve svém životě jsem také vnímal (a upřímně řečeno docela těžce nesl), že ve školách se žáci a studenti učí řadu věcí těžkopádně, bez spontaneity, často bez radosti z tvořivého hledání a bez radosti z poznávání, mnohdy dokonce s odporem. A že učitelé se často zbytečně vysilují výkladem, přestože by mohli se žáky dojít ke stejným poznatkům daleko snazší cestou. Snazší na obou stranách samozřejmě. 

To bylo jedním z motivů, proč jsem se pustil do tvorby hry Vyprávěj a hraj. A stejně tak do její varianty pro MŠ Veselého vyprávění. Už když jsem začal s Vyprávěj a hraj, tedy se slovy, podle kterých se vypráví, bylo mi jasné, že něco velmi podobného musí vzniknout pro ty, kdo ještě neumějí číst: pro předškolní děti. Ale nespokojil jsem se s pouhými obrázky. Chtěl jsem, aby za hrou bylo něco víc než vyprávění podle obrázků. Aby se předškolní děti mohly s učiteli ke stvořenému příběhu vracet. A z těchto "návratů" těžit, v těchto návratech si něco nového (i starého) uvědomovat, z těchto návratů něco nového poznávat. A z toho všeho mít samozřejmě radost. 

Mám radost z toho, když můžu tvořit pro děti něco, z čeho budou mít radost a co jim další radost může přinášet.


vypravej_a_hraj-(1).jpg

Zobrazit hru Vyprávěj a hraj v eshopu


Autor: Ondřej Hník

(doc. PhDr. Ondřej Hník, Ph.D. je docentem na PedF UK, vedoucím katedry české literatury tamtéž, jeho profesním zaměřením je didaktika literatury. Kromě vědecké, výzkumné a publikační činnosti se věnuje psaní literatury pro dospělé i pro děti a mládež (je členem Obce spisovatelů ČR), tvorbě pracovních listů, didaktických pomůcek, her atp. Je rovněž recenzentem řady učebnic a čítanek a odborných knih didaktického zaměření)